hjemturen

Det ble en veldig fin båttur hjem. Havet var rolig nok til at ingen ble sjøsyke og at det var trygt å gå ute på dekk, noe vi kommer tilbake til senere.

Kontrasten av hotellrommet og lugaren var kjempe stor. Comandore lugar til damene og comandore delux til meg. Dette gjorde dessverre så vi havnet på forskjellige etasjer og på hver vår side av båten, men jeg klarte dermed å nå mine 10 000 kritt denne dagen også.

Lugarene til Damene lå vedsiden av hverandre. På rommet til mamma sto det en vip kuv med musserende vin, peanøtter og druer. Hadde jeg visst at vi kom til å få så mye musserende vin som vi fikk, hadde jeg nok funnet på noe annet spennende til bursdagen hennes. Men mamma var fornøyd og lugarene var rene, fine og akkurat passe store.

Etter at de hadde fått satt fra seg tingene sine, startet jakten på min lugar. Vi viste allerede etter å ha pratet med de ansatte da vi kom inn at vi måtte gå helt frem i båten og ta heisen der. I øverste etasje ble vi møtt av en kvinne som hyggelig pekte på døra ut til dekk og sa: ut der.
Ut på dekk og enda litt fremover, dere sto det et lite område med to innganger som var låst. Bak disse dørene var det flere låste dører (lugarene) og her skulle jeg bo. Det vite seg å gå en bratt trapp opp fra 10 dekk, men siden jeg ikke går trapper ble det mange turer over dekk denne kvelden.

Lugaren var kjempe fin og med vindu rett frem. Bedre utsikt kan man jo ikke få. Vi bestemte oss fort å se utseilingen fra lugaren min og damene gikk ned til seg for å gjøre seg klare. Jeg fant alle problemene. Jeg var ikke forberedt på det nye reglementet om at man ikke fikk ta med drikke ut i fra loungen og i minibaren var det bare alkohol og vann. Jeg tror aldri jeg har følt meg så isolert som der oppe. Jeg innså nemlig fort at jeg også måtte ut å møte familien min da du måtte ha nøkkel for å komme frem til lugar døren. Du kunne ikke bare banke på. Brus problemet ble løst da jeg senere gikk ned i resepsjonen og klaget. De fikk sendt opp 3 bokser cola zero til meg. Men alle avtaler ble startet på lugarene til de nede.

Vi fikk handlet inn litt forskjellig i tax free butikken og jeg kjøpte inn masse bokser med brus. Så slappet vi litt av og gjorde oss klare til middagen. Jeg hadde kjøpt mat på forhånd, men ble litt overasket over at det var på gourmet restauranten. Jeg prøver somregel å unngå disse for å få trygg mat, men de fleste av oss var veldig fornøyde med kvelden. Maten tok lang tid og vi var ganske klare for kvelden alle sammen. Tok en siste drink på lugaren til damene før vi gikk hvert til oss. Rakk å ta noen nydelige bilder av himmelen i det solen gikk ned.

Jeg ble sittende å spille på senga til midnatt. Når jeg la meg lot jeg gardinene til vinduet stå oppe så når jeg våknet i løpet av natten så jeg rett utover sjøen.

Nok en gang våkner jeg tidlig. Jeg pleier å si at jeg har så skrekk for å våkne av vekkerklokke at jeg våkner konsekvent før den. Så jeg hadde god tid til å pakke sakene mine før vi møttes til frokost. Frokosten her var inkludert alt og jeg spiste mer enn nok. Vi gikk opp på dekk og så innseilingen til Oslo før vi dro med oss koffertene og gikk ut av båten. Så var det en drosje tur hjem og rett i seng, her sov jeg i 5 timer.

Vi har hatt en strålende tur, med både oppturer og nedturer. Nå er det å hvile ut etter ferien.