En butikk over loven

Det er slik i Norge at forbrukere har ganske sterk rett, noe som gjør at butikker gjerne prøver å snike seg unna ansvar. Men om du ikke kan ta ansvar ovenfor kundene dine har du ikke noe med å starte en butikk.

Her i landet er vi faktisk så heldige at det er dem vi kjøper varen av som har ansvaret for at vi får det vi betaler for, derfor er det viktig for butikkene å ha god kommunikasjon med leverandørene sine slik at de kan bistå kundene når problemer oppstår.

Men hvor ligger ansvaret når kommunikasjonen mellom butikk og leverandør svikter?

Du kan ta saken i egne hender og gå til neste ledd, men selger kan ikke kreve at du tar på deg dette ansvaret da det er selger du har gjort en avtale med. Ved kommunikasjons svikt skal selger forholde seg til kontrakt mellom kjøper og seg i et stadium og mellom seg og leverandør i et annet stadium, kjøper skal ikke bli påvirket av deres kommunikasjons problem.

Dette var sikkert tungt å komme igjennom, men ikke så tungt som å lese hele forbrukerkjøpsloven.

Poenget mitt er at når jeg kjøper et produkt i en butikk er det de som må stå til ansvar ovenfor meg, om de ikke ønsker dette må kravet om at alt leverandør alene er ansvarlig varsles tydelig før kjøp (det hjelper ikke å skrive det på kvittering eller inni i manualen, men jeg er ikke sikker på om de har lov til det i det hele tatt)

Så når et produkt slutter og virke er det selger som er ansvarlig for å få det reparert eller erstatte det. Deres krav om å få erstattet dette videre av leverandør er ikke kjøper involvert i. så selv om leverandør gjør feil eller sliter å levere, må selgeren stå til ansvar og hjelpe kjøperen.

Når butikken da ikke gidder å ringe for å høre om forsinkelser eller andre feil gjør bryter de rettighetene kjøperen har ovenfor butikken.

gamestop Gunerius, deres oppførsel ovenfor kundene deres er uakseptabel og bryter med Norsk lov.

Når dere bevist avviser kunder som henvender seg til dere grunnet lang tid på reklamasjoner/ service fordi dere vet det er et problem. Ber dem selv løse saken og sier at dere ikke klarer å finne nummer til leverandør. Når nummer til leverandør blir gitt og forklart hvor i butikken det kan finnes får du vite at de ikke har tid til, ikke gidder og at det ikke er deres jobb å sørge for at produktene blir fikset eller erstattet. Jeg fikk til og med høre at den ene ansatte ikke hadde penger på mobilen, noe jeg synes var en veldig dårlig unnskyldning når butikken har fast telefon.

Når dere får beskjed om at denne behandlingen er feil viser dere til muligheten loven gir til å hoppe over et ledd og klage direkte til distansen over, noe som er litt seint etter at den er levert inn hos dere.

Men for de neste som lurer på hvor deres Nintendo 3ds har blitt av ? nå har gamestop Gunerius telefonnummeret til Nintendo og kan ikke gjemme seg bak den unnskyldningen lengere. Hvilke andre de kommer opp med blir spennende å se.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Linn Helene

Linn Helene

32, Oslo

skarp og søt naiv og smart sterk og sliten du vet aldri hvilken side av meg du møter på, den skarpe og skeptiske tunga eller det varme og nesten naive hjertet. jeg er den du oppsøker for hjelp, den som biter fra seg når det trengs. drømmekjæresten min en en dataspillende goth drage. notangel@gmail.com

Norske blogger
CURRENT MOON
bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits